MZ 125 SM

-Co to? Honda?

-Ładna ta crossówka!

-Panie, to nie ma nawet licznika!

-A ile to ma pojemności?

-Naprawdę to jest MZ-ka?

-Myślałem, że oni już nie robią motorów…

Tego typu pytania i stwierdzenia słyszałem wielokrotnie, zatrzymując się na stacjach benzynowych podczas wyjazdów na zawody.[end] Tak – motocykl robi wrażenie, wygląda nowocześnie i poza logiem na silniku, raczej nie kojarzy się z dymiącymi dwusuwami tej marki, które znają wszyscy.

Moja przygoda z tym motocyklem zaczęła się w styczniu roku 2005. Kilka miesięcy wcześniej z powodów finansowych powiedziałem polskim rajdom samochodowym: NARA!! Rajdy samochodowe są piękne, ale szalenie drogie – stąd moja decyzja. Zimę bez ścigania jakoś przetrwałem. Spacerując po Krakowie zajrzałem do kiosku i wpadł mi w ręce „MOTOCYKL”. Przeczytałem w nim, że w maju rusza Puchar MZ 125. Dzień później jako pierwszy zamówiłem motocykl. Był to jeden z lepszych zakupów w moim życiu!
Pojazd odebrałem początkiem kwietnia u importera tych motocykli, który ma swą siedzibę w Warszawce. Podniecony niesamowicie przywiozłem swojego kota w worku… Oj, tzn. maszynę w pudełku. Zażyczyłem sobie, by nikt przede mną pudełka nie otwierał i sprzętu nie dotykał! Na podwórku domu rodzinnego moim oczom ukazała się ona… Nowiutka, pachnąca, błyszcząca wyścigówka. Czym prędzej przykręciłem koło i kierownicę, zalałem paliwo i poszedłem w las… Ach piękna to była chwila…

Niemcy twierdzą, że silnik jest ich pomysłem. Ma pojemność 125 ccm, cztery zaworki na cylinder, jeden mały gaźnik oraz tylko i wyłącznie elektryczny rozrusznik. Gładź cylindra pokryta jest „nikasilem” (czyli specjalną, ceramiczną, szalenie twardą powierzchnią zabezpieczającą przed zużyciem). Silniczek jest mały pojemnościowo, ale stosunkowo duży gabarytowo. Zastosowane masywne podzespoły w skrzyni biegów, duże sprzęgło i stosunkowo mała moc, to połączenie, dzięki któremu awarie są niezwykle rzadkie, mimo ostrego traktowania.

Agregat rozwija moc 18 KM. Niby niewiele, ale nie zapominajmy, że to czterosuw (to tak jakby popularne Punto 1250 ccm miało 180 KM bez turbiny). Stosunek pojemności do mocy jest więc całkiem niezły :-) Motor kręci się do 10500 obrotów na minutę, potem elektronika odcina zapłon. Na seryjnym przełożeniu pojazd potrafi jechać 130 km/h, ja osobiście używałem zębatek 14/53, co pozwalało mi dosyć nieźle przyśpieszać, za to prędkość maksymalna zmalała do 86 km/h.

Fantastyczny jest w tym sprzęcie układ wydechowy SEBRING, podnosi moc z 16 KM do wyżej wymienionych 18 KM oraz, co ważne (!), zapewnia naprawdę rasowe, basowe brzmienie, kojarzące się z dużej pojemności singlem.

Rama to kilka rur stalowych, wahacz również jest ze stali. Konstrukcja jest dosyć ciężka, ale zapewnia wystarczającą sztywność. Widelec jest klasyczny, pozbawiony jakichkolwiek regulacji. Na seryjnym oleju za miękki – ja lałem gęstszy. O tłumienie skoków tylnego koła dba centralnie zamocowany amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Plastiki oraz zbiornik paliwa pochodzą od topowego dostawcy – firmy ACERBIS.

Małe, 17-calowe kółka obute są w opony HEIDENAU w wersji „cup” (miększa mieszanka). Na przedzie mają 110 mm szerokości, a na tyle 130. Nie da się ukryć, że nadają maszynie bojowego wyglądu.
Wytracanie prędkości tej „szalonej” to robota dla dużej tarczy hamulcowej, w którą wgryza się dwu-tłoczkowy zacisk hamulcowy. Tarcza obsługująca tylne koło ma … mm średnicy i również jest chwytana przez dwu-tłoczkowy, lecz nieznacznie mniejszy zacisk. Ciekawostką jest zastosowanie w tanim motocyklu przewodów hamulcowych w stalowym oplocie, które nie puchną pod wpływem wywieranego ciśnienia oraz precyzyjniej przekazują moc naszej dłoni podczas procesu hamowania.

Jak to możliwe, że 18 KM potrafi pchać te 130 kilogramów w czasie tylko 4 sekundy gorszym na okrążeniu toru w Radomiu, niż mocarny KTM 450? Na torze w Suwałkach MZ była tylko 1,5 sekundy gorsza od zwycięzcy treningu w klasie 250! Według mnie sekret tkwi w bardzo nisko położonym środku ciężkości, dobrze zestrojonym zawieszeniu, bardzo przyczepnych oponach oraz w silniku, który ciągnie od samego dołu. Swój udział w rewelacyjnych czasach okrążeń ma tez świetnie zestopniowana, sześciobiegowa przekładnia. Fakt, trzeba się nią podczas zawodów „namachać”, ale tą czynność winno się zaliczyć do przyjemności, dzięki jej precyzyjnej pracy.
Czas na temat, który w mocnych „motorach” nie należy do najprzyjemniejszych – koszty eksploatacji. Podczas 15-minutowego wyścigu maszyna eksploatowana na maxa zużywa 0,2 l paliwa. Słownie: zero koma dwa litra paliwka! Jakieś pytania?! Raz na 2-3 wyścigi wypadałoby zmienić olej (1L – 30 PLN) wraz z filtrem (15 PLN). Klocki hamulcowe wystarczają na pół sezonu, koszt kompletu na 2 koła – 80 PLN. Zestaw napędowy wymieniłem po sezonie, 200 PLN i tyle! Największym wydatkiem okazały się opony, które kosztują ok. 500 PLN/komplet. W zależności od stylu jazdy wytrzymują od jednej do pięciu eliminacji.

Wielka szkoda, że w sezonie 2006 puchar markowy znika ze sceny supermoto. Importer zapowiada jednak ostry „come back” w sezonie 2007. Na miejsce Pucharu MZ powstała w Pucharze PZM klasa 125. Jestem pewien, że MZetki będą grać w niej główne role.

Darzę ten motocykl wielką sympatią – dzięki niemu odbyłem wiele pasjonujących wyścigów. Nauczyłem się bezpiecznego, w miarę szybkiego przemieszczania się po torze. Nigdy mnie nie zawiódł, a nawet kilka razy pozwolił poczuć piękny smak zwycięstwa!

Dzięki MZ! Z motocyklowym pozdrowieniem!

(grudek)

  • Tomek

    Ja to będę miał przymierzam się od jakiegoś czasu na A1… nawet namówiłem tatę, że jak będę miał dobrą średnią to mi kupi 125 i da na A1… Od jakiegoś czasu ta MZ po prostu zauroczyła mnie czymś i nie mogę od niej oderwać wzroku. Po przeczytaniu tego materiału a w skrócie po czasach okrążeń porównań z większą klasą CHCE TO MIEĆ xD

  • Adrian

    MZ ta jest wspaniała. Mam przyjemność jeździć nią już 2 rok i nigdy mnie nie zawiodła. Zmuszony jestem jednak sprzedać moto z powodu kryzysu finansowego jaki mnie dopadł;/;/ gg 2415849. Pozdrawiam wszystkich fanów tej marki xD

  • kamilos

    PZM nie organizuje już zawodów dla tej pojemności? nie moge sie dopatrzeć nigdzie a chętnie bym wystartował.. w klasie 250/450 raczej nie mam szans na przed ostatnie miejsce nawet ;(
    pozdrawiam

  • jarek

    witam mam pytanie co do tego modelu, słyszałem ze jest wadliwa skrzynia biegów – proszę o odpowiedz gdyż chce nabyć ten model pozdrawiam

  • heniu

    Siemka, że słyszałeś to nie znaczy, że tak jest;P motocykl jest super xD mam go dobre 5 lat xD nie zmieniam mota bo to co dobre się nie zmienia xD mieszkam w szczerym polu a więc non stop redukcja i heya xD skrzynia płynnie chodzi nawet biegi nie wyskakują;P a przekulałem już 20tys.
    Pozdro dla wszystkich posiadaczy.

  • Andrzej

    siema mam pytanie gdzie moge dostać zębatke na tył większą niż 49 zęby ?

  • Marcin

    Witam.Bardzo ładne moto, ale jak z częściami do tej mz? Czy to aby napewno produkcja niemiecka?

  • slawek

    czesc.moze ktos wie jakie luzy zaworowe sa w tym moto…Wlasnie kupilem mz 125 sm i biore sie za silnik.za odpowiedz z gory dziekuje.pzdrawiam

  • Jurek

    Motorek jest naprawdę super ,tylko faktycznie mało jest o nim informacji ,oraz adresów gdzie można by coś do niego kupić.
    Mam też problem z blokadą i za bardzo nie wiem co zrobic ,mało tego filter mam prostokątny a nie okrągły i jedyną wiadomość o nim znalazłem ,że to kaplica.. a:)
    nie wiem też skąd wziąc klamkę sprzęgła czy aparat stopu-tył.
    Będę wdzięczny za pomysły .
    Jurek

  • kamil

    czesc mam problem szukam częsc do tego motorka dokładnie potrzebuje korbowód 2 zawory wydechowe i pierscienie wie kto moze gdze to kupie ?? najlepij linki z góry dziekuje

  • Jan

    Witam, czy znacie jakiś sklep (internetowy) z cześciami do tego jednośladu ?
    Z góry dziękuje!

  • Mateusz

    Witam! Czy posiada pan więcej fotek tego motocykla? Chciałbym go obejrzeć dogłębnie ponieważ stałem się teraz jego właścicielem. Tak dokładnie tego egzemplarza. Wygląda troszkę inaczej.

  • Wojtek

    mam na sprzedaż taką MZ :) w lakierze kameleon + dużo dodatków cena 4500 do nego. :)

  • marcin

    witam jezeli dalej aktualne prosze pisac na nr 793017207 lub w.nowak@o2.pl

  • Marek

    Witam.
    Jestem posiadaczem MZ 125 SM z 2007.
    Widzę że koledzy mają problem z częściami – z chęcią pomogę bo mam dostęp do oryginalnych części z zagranicy jak i niektórych zamienników. Czas realizacji 7-14dni. Kontakt: saysus@yahoo.com lub tel. 694671711 Pozdrawiam

  • LUKASZ

    CZESCI MACIE NA NIEMIECKIM EBAY [EBAY.DE]
    pomimo ze to z niemiec zamawia sie tak samo łatwo jak na allegro

  • Marcin

    Ma może ktoś do sprzedania felgi 17

  • Krystian

    Witam chciałem zapytać jak się sprawuje taki motorek i jak się kszatałtują ceny tej MZ oraz ceny części czy zamienników. Proszę o informacje na gg:6212950 . Sam zamiaruję takiego kupić tylko chce się toroche więcej dowiedzieć o tej marce . Może coś innego polecacie piszcie tu lub gg. Z góry dzięki pozdrawiam.

  • gruby

    witam sprzedam mz sm 125 bardzo ladna z niemiec sprowadzona w zeszlym roku po wymianie plynow oleju zadbana ladne plastiki 2002 rok mozliwe ze przygotuje do rejestracjii przeglad juz jest pomaranczowo czarna cena jaka mnie interesuje to 3500 do uzg 24641818 gg meil bezel198811@wp.pl

QR Code Business Card