Jak wystartować w zawodach?

Nowy Rok to dla motocyklisty czas, kiedy przestaje myśleć o minionym sezonie motocyklowym, a zaczyna odliczać czas do wiosny. Najbliższe zawody SuperMoto dla kibiców dopiero za 5 miesięcy, ale dla zawodników już za 5 miesięcy. Dlatego też, zanim zaczną pojawiać się pytania w stylu „Jak zacząć bawić się w supermoto?”, przedstawiam subiektywny opis czynności niezbędnych, aby wystartować w zawodach.

Dla tych którzy choć raz posmakowali rywalizacji na torze, poniższy wywód to żadna nowość. Jednak mam nadzieję, że Ci którzy się wahają, dołączą do nas już w najbliższym sezonie. Jak zaraz przeczytacie wymagania stawiane startującym są niezwykle przystępne. A póki co sam poziom zawodników, w klasie Puchar PZM, pozwala bez wielkich nakładów i doświadczenia torowego walczyć o podium.

Najpierw jednak kilka słów tytułem wstępu.
W Polsce ścigamy się (w zasadzie powinienem napisać „bawimy”) w dwóch kategoriach:
– Mistrzostwa Polski,
– Puchar PZM (czyli coś jak klasa amatorska).
Każda z kategorii podzielona jest na dwie, takie same klasy pojemnościowe, różniące się jedynie nazwą. Klasa do 250 ccm dla motocykli 2T oraz do 450 ccm dla motocykli 4T, nazywa się w Pucharze PZM klasą 250 a w Mistrzostwach S1. Klasa powyżej tych pojemności to OTWARTA dla Pucharu oraz OPEN dla MP.
Dokładne regulaminy można znaleźć na stronie PZM.

Formalnie, aby po raz pierwszy wystartować w zawodach (Puchar PZM) należy minimum posiadać:
1) motocykl na kołach supermoto bądź enduro lub cross,
2) kask z homologacją (czyli ma mieć wszytą metkę z literką E oraz numerem),
3) skórzany kombinezon (chociaż na wiekszości rund nikt tego nie sprawdza),
3) dla osób poniżej 15 roku życia zgoda rodziców lub opiekuna,
4) dopuszczenie do zawodów od lekarza sportowego (na pierwszych dwóch rundach wystarczy zaświadczenie od waszego lekarza że nie ma przeciwwskazań do udziału w zawodach supermoto

Mając już zrobione badania możemy stanąć w kolejce, z innymi zawodnikami i pretendentami, do opłacenia wpisowego oraz wypełnienia formularza zgłoszeniowego. W sezonie 2010 wpisowe w Pucharze PZM wynosi:
– 150 PLN jeśli startujesz w jednej klasie (250 lub OPEN),
– 150+80 PLN jeśli startujesz w obu klasach (motocyklem o mniejszej pojemności można startować także w klasie OPEN)
Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego i opłaceniu wpisowego trzeba zaprowadzić motocykl wraz z kaskiem na odbiór techniczny. Odbiór techniczny to zwykle stanowisko z dwoma panami, z których jeden pisze a drugi patrzy na motocykl. Czasem patrzenie kończy się na spisaniu nr ramy i sprawdzeniu na metce homologacji kasku. Czasem dodatkowo sprawdza się działanie hamulców, luzy na łożysku główki ramy, przedrutowanie korków spustowych i wlewowych (oleju itp.), głośność wydechu. Dobrze jest mieć przewody przelewowe wyprowadzone do jakiegoś zbiorniczka (nawet po ketchupie), aby w razie wywrotki olej i inne płyny nie lały się na asfalt. Generalnie ciężko jest nie przejść badania technicznego. Najbardziej restrykcyjnie podchodzi się do niego podczas poznańskiej rundy, gdzie badana jest także głośność wydechu.




Przy pierwszych dwóch startach nie jest wymagana żadna licencja. Jedak najpóźniej przed trzecimi zawodami należy zdać prosty egzamin z zasad poruszania się po torze. Otrzymuje się wtedy licencję typu „B”, uprawniającą do współzawodnictwa w Pucharze PZM. Dla wszystkich zawodników, przed rozpoczęciem każdego dnia wyścigów, jest spotkanie informacyjne z sędzią zawodów, który tłumaczy zwyczaje panujące na torze.

Podsumowując:
Minimalna opcja, aby wystartować to:
– motocykl,
– kask,
– kobinezon,
– około 150zł na wpisowe.

NIE wymaga się posiadania prawa jazdy, ani OC na motocykl. Część wpisowego idzie na ubezpieczenie NW.

Zapraszam do zadawania pytań a następnie do zobaczenia na torze :)

Wątek na forum poświęcony początkom w zawodach jest TUTAJ, i tam możecie zadać pytanie odnośnie zawodów.

Tekst: Dariusz „Crazy” Rosik
Przeredagował: Jakub Mroziński

  • DarekM(fastbiker)

    Witam od roku posiadam ktm sx 125.Od 14 lat jestem obywatelem Radomia.Motocykl jest motocyklem crossowym lecz chcę go przerobić na SM.wymienić koła na SM.Seryjny tłumik skrócić dla poprawienia osiągów i nietylko odblokować modół zapłonowy i przedewszstkim obniżyć zawieszenie itp i td .W radomiu jest jeden dealer KTM Ryszard Augustyn ktory jest prezesem RTM.Może ktoś wie czy przerabiają oni motocykle coss\enduro na SM.
    Pozdrawiam DareczekM

  • jakub

    Najlepiej zadzwonić do dealera i zapytać czy wykonuje takie przeróbki ;-)

  • Arek

    Jaki jest dopuszczalny limit głośności w klasie Open???

  • Lukas

    Witam ! Czy można startować w zawodach na motorku o poj. 50 ccm ? Konkretniej chodzi mi o moją Honde HM CRE 50 derapage . Myślę ze jej 15 km coś by zdziałało ;)

  • jakub

    Oczywiście że możesz. Jeśli masz jakieś pytania zapraszamy na forum gdzie możesz pytać i rozwiewać wątpliwości :)

  • Witam

    bardzo chciał bym wystartowac w zawodach ale srednio wiem gdzie sie zgłosic i wogole gdzie sie one odbywaja
    pozdrawiam

  • Witam

    bardzo prosze o informacje

QR Code Business Card