Regeneracja przedniego amortyzatora przez Twenty Suspension [cz.1]

Marek Antczak „Marek72” z Twenty Suspension, specjalnie dla Supermoto.pl opisał jak przeprowadza się regenerację przedniego amortyzatora.

Rozbieranie przedniego zawieszenia należy zacząć od odkręcenia górnego dekla amortyzatora.  W tym celu lagi mocuje się w imadle, z użyciem aluminiowych nakładek, aby nie porysować powierzchni amortyzatora. Miejscem za które należy złapać rurę, jest miejsce mocowania dolnej polki amortyzatora. Jest to najgrubsza część przez co można użyć odpowiedniej siły do odkręcenia dekla. Należy pamiętać, aby ściskać imadło z wyczuciem, żeby nie zmiażdżyć aluminiowej rury!


Następnie przystępujemy do odkręcenia dekielka amortyzatora. Ja odkręcam go specjalnym kluczem z (bolcami). Stare modele amortyzatorów maja mocowanie tylko na klucz nasadowy 24mm. Aby efektywnie odkręcić, często zapieczony, dekiel należy dobrze przytrzymać klucz w otworach dekla, a następnie gwałtownie uderzyć ręką w ramie klucza na tzw. „zrywkę”


Po odkręceniu dekielka łapiemy za dolną cześć amortyzatora i podciągamy stopę pionowo do góry, aż ukaże się wnętrze amortyzatora wraz ze sprężyną. Podtrzymując dolną cześć, ściskamy lekko sprężynę, aby móc włożyć płaski klucz 22mm, w miejsce śruby kontrującej.


Aby laga nie wysuwała się w dół, podpieram ją kolanem lub stojakiem. Następnie luzuję dekiel ze sztangi przy użyciu wspomnianego klucza 22mm i klucza nasadowego 24mm. Po odkręceniu dekielka wyjmujemy sprężynę i wyjmujemy amortyzator z imadła w celu wylania oleju.

Następnie ponownie montujemy amortyzator w imadle, jednak tym razem za dolną jego część, tzw. „stopkę”. Dzięki temu można odkręcić dolną śrubę (jest to zawór kompresji oleju). Do odkręcenia tej śruby należy użyć klucza pneumatycznego z nasadką 19mm (żaden inny sposób nie działa). Podczas odkręcania należy nacisnąć górną część sztangi (od strony otwartej), aby spowodować jej wysunięcie.


Po zdemontowaniu zaworu COMP należy wyjąć wnętrze i umyć amortyzator benzyną ekstrakcyjną lub nawet zwykłą benzyną. Po umyciu wnętrzności i osuszeniu części za pomocą sprężonego powietrza należy powierzchnie goleni przepolerować, aby usunąć zarysowania. Następnie trzeba obejrzeć rury w celu wyłapania ewentualnych uszkodzeń. Często zdarza się, że przyczyną nieszczelnych amortyzatorów jest uszkodzenie po uderzeniu kamyka lub skorodowana powierzchnia rury. Goleń polerować można tylko na maszynie obrotowej przy użyciu kilkuset obr/min (używam tokarki przy 600 obr/min). Do polerowania stosuję materiał ścierny używany także do czyszczenia powierzchni przez lutowaniem np miedzi. Polerowanie ręczne odpada ponieważ rura zamiast wygładzić się i lśnić to staje się matowa.

CDN …

Tekst: Marek Antczak „Marek72

Od Autora: Firma „Twenty Suspension” jest już reprezentowana w Polsce . Powstała oficjalna strona internetowa http://www.20suspension.pl/ Przedstawicielem Handlowym na Polskę został Jakub Jasiorski . Punkt kontaktowy znajduje sie w miejscowości Stobno pod Szczecinem. Zapraszamy do współpracy osoby prywatne, kluby jak i serwisy mx

 

  • Al

    Czekam na część drugą.

  • Bosch

    Wiele rzeczy można w różny sposób regenerować np. na stronie http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl można zobaczyć bardzo ciekawy film jak to się robi krok po kroku.

QR Code Business Card